Kawasaki onthult de nieuwe Z1100
Het hart van deze onvervalste Supernaked is het nieuwe 1.099cc vier-in-lijn motorblok. Een toename in de slag geeft de Z1100 meer koppel dan zijn voorganger. Dankzij nieuwe gasklephuizen, inlaatkanalen en nokkenasprofielen levert de Z1100 de bulk van zijn vermogen in lage en middelhoge toeren. Precies daar waar rijders optimaal gebruik kunnen maken van het rauwe vermogen. Een zwaarder vliegwiel en gewijzigde versnellingsratio’s verbeteren de rijbaarheid.
Nieuwe elektronisch gestuurde gaskleppen zorgen voor een preciezere gasrespons en soepele gasaanname. Deze vernieuwing maakt ook de toevoeging van een Up/Down Quickshifter, Cruise Control en Traction Control mogelijk. Via de selecteerbare rijmodi Sport, Road en Rain kiest de rijder gemakkelijk de juiste combinatie van vermogen en Traction Control. Voor de hardcore rijders die opzoek naar een pure, ongefilterde rijervaring is er de configureerbare Rider mode waarin bijvoorbeeld Traction Control uitgeschakeld kan worden.
Door en nieuwe zes-assige IMU opereert het ABS hellingshoekafhankelijk en is Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) nu ook beschikbaar. Dit baanbrekende systeem monitort parameters bij het ingaan, de apex en het uitkomen van een bocht en moduleert hiermee remkracht en vermogensafgifte om rijders te helpen hun beoogde lijn optimaal te behouden.
Wanneer je opstapt op de nieuwe Z1100 word je meteen in een actieve zithouding geplaatst zonder dat het oncomfortabel wordt. Voor optimale controle is de Z1100 voorzien van een nieuw stuur welke 22mm wijders is en 13mm verder naar voren is geplaatst voor meer gevoel en makkelijker manoeuvreren. Vanuit het zadel kijkt de rijder uit op een volledig nieuw 5’’ TFT-kleurendisplay met ‘’turn-by-turn’’ navigatie en spraakbesturing via de Rideology App*. Het display kan gewijzigd worden tussen twee lay-outs. Lay-out 1 geeft op een moderne manier alle belangrijke informatie weer, in lay-out 2 voert een hellingshoekindicator de boventoon welke perfect is voor sportieve ritten.
Het design van de Z1100 is een voortzetting van het iconische Sugomi design van zijn voorganger. Door de lage kop met indringende LED-koplampen en de hoogoplopende staart doet het design, zelfs bij stilstand, denken aan een roofdier wat klaar staan om aan te vallen. Nieuwe elementen in het ontwerp zijn de onderkuip met vinnen en het herziene windscherm wat nu betere bescherming biedt voor het nieuwe TFT-display.
Als overtreffende trap is er een SE-uitvoering beschikbaar. De Z1100 SE is direct herkenbaar aan zijn unieke kleurstelling met gouden veerpoten en is uitgerust met radiaal gemonteerde Brembo monobloc remklauwen en Brembo-schijven, plus staalomvlochten remleidingen. Achter huist een Öhlins S46-achterschokdemper met externe veervoorspanningsregelaar welke de handling naar een nóg hoger niveau tillen.
De nieuwe Z1100 is verkrijgbaar vanaf €12.199,- en de Z1100 SE vanaf €13.999,-. Medio oktober zijn deze modellen al beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers.
